dissabte, 22 de març del 2014

Treball cooperatiu o individual

Treball cooperatiu o individual?


La dinàmica del role playing;  crear una representació d’una situació dins del centre escolar, m’ha fet reflexionar sobre moltes decisions que ha de fer el mestre abans d’oferir la dinàmica. Per exemple, si es fan grups homogenis o heterogenis, el criteri dels grups,  quines tècniques i estructures es poden oferir per fomentar un treball cooperatiu, com avaluar, etc. Els professors han de tenir-ho tot planificat abans d’entrar a les aules i han de saber com aconseguir els seus objectius.

Després de pensar i reflexionar molt sobre aquests aspectes, he reforçat molt més el meu criteri sobre els treballs de manera cooperativa. Penso que és la millor manera d’aconseguir amb els nens de primària un aprenentatge significatiu, aquest aprenentatge és fruit de les diferents aportacions dels components del grup i de i per tant, considero molt important la unió d’un grup homogeni; d’aquesta manera s’aprofiten més les qualitats o habilitats dels infants i a l’hora aprenen els uns dels altres.  Segons Vygotski, l’aprenentatge i el desenvolupament intel·lectual s’aconsegueix a través de la interacció amb els altres, ell reforça que el coneixement es construeix a través de interacció de la persona i l’entorn.

Per formar el grup, penso  que haurien de ser heterogenis. La heterogeneïtat  dels integrants del grup fomenta i facilita al mateix temps l’atenció a la diversitat, és a dir, l’atenció  a diversitat de ètnies, cultura, sexe, etc. És pot satisfer  de manera més eficaç a les atencions o desigualtats dels components i crear un aprenentatge més significatiu i dinàmic.

La composició del grup ha de ser heterogènia  i el professor pot tenir moltes iniciatives a l’hora de fer els grups:  a l’atzar, per característiques personals, a través de dinàmiques… per crear aquesta diversitat,  els integrants han de ser escollits sense cap tipus d’intenció o imposició.  

Finalment, per fomentar el treball cooperatiu, el mestre ha de crear un ambient acollidor i fomentar la participació dels alumne. A través de les dinàmiques per exemple, podem crear aquest ambient i aquesta predisposició dels infants per treballar i voler aprendre. El professor és  el guia i orientador dels alumnes i té una doble funció com a docent: fomentar el que vol ensenyar i contribuir en l’èxit de l’aprenentatge dels seus alumnes. 



Referent a les representacions que es van fer a l’aula, penso que a nivell general, ens vans servir a tots per reflexionar sobre els problemes que encara existeixen als centres escolar i  sobre com nosaltres ( futurs mestres) podem aportar noves actuacions per millorar o solucionar els conflictes  o les irregularitats.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada