Treball cooperatiu o
individual?
La dinàmica del role playing; crear
una representació d’una situació dins del centre escolar, m’ha fet reflexionar
sobre moltes decisions que ha de fer el mestre abans d’oferir la dinàmica. Per
exemple, si es fan grups homogenis o heterogenis, el criteri dels grups, quines tècniques i estructures es poden
oferir per fomentar un treball cooperatiu, com avaluar, etc. Els professors han
de tenir-ho tot planificat abans d’entrar a les aules i han de saber com
aconseguir els seus objectius.
Després de pensar i reflexionar molt sobre aquests aspectes, he reforçat
molt més el meu criteri sobre els treballs de manera cooperativa. Penso que és
la millor manera d’aconseguir amb els nens de primària un aprenentatge
significatiu, aquest aprenentatge és fruit de les diferents aportacions dels components
del grup i de i per tant, considero molt important la unió d’un grup homogeni;
d’aquesta manera s’aprofiten més les qualitats o habilitats dels infants i a l’hora
aprenen els uns dels altres. Segons
Vygotski, l’aprenentatge i el desenvolupament intel·lectual s’aconsegueix a
través de la interacció amb els altres, ell reforça que el coneixement es
construeix a través de interacció de la persona i l’entorn.
Per formar el grup, penso que
haurien de ser heterogenis. La heterogeneïtat
dels integrants del grup fomenta i facilita al mateix temps l’atenció a
la diversitat, és a dir, l’atenció a
diversitat de ètnies, cultura, sexe, etc. És pot satisfer de manera més eficaç a les atencions o
desigualtats dels components i crear un aprenentatge més significatiu i
dinàmic.
La composició del grup ha de ser heterogènia i el professor pot tenir moltes iniciatives a
l’hora de fer els grups: a l’atzar, per
característiques personals, a través de dinàmiques… per crear aquesta
diversitat, els integrants han de ser
escollits sense cap tipus d’intenció o imposició.
Finalment, per fomentar el treball cooperatiu, el mestre ha de crear un
ambient acollidor i fomentar la participació dels alumne. A través de les
dinàmiques per exemple, podem crear aquest ambient i aquesta predisposició dels
infants per treballar i voler aprendre. El professor és el guia i orientador dels alumnes i té una
doble funció com a docent: fomentar el que vol ensenyar i contribuir en l’èxit
de l’aprenentatge dels seus alumnes.
Referent a les representacions que es van fer a l’aula, penso que a nivell
general, ens vans servir a tots per reflexionar sobre els problemes que encara
existeixen als centres escolar i sobre
com nosaltres ( futurs mestres) podem aportar noves actuacions per millorar o
solucionar els conflictes o les
irregularitats.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada